Db., 2024.10,20 (vasárnap délelőtt) | 1Móz 3,16 Milyen lett az asszony helyzete? | Sorozat: Az ember: 08. |
Folytatjuk a sorozatot az Isten képére teremtett emberről, ezen belül a bűn következményeiről. Legutóbb arról volt szó, hogy Isten megátkozta a kígyót. Most arról olvasunk: Milyen lett az asszony helyzete a bűneset után? Olv. 1Móz 3,16.
Szólok: 1. A viselősség és szülés fájdalmairól. 2. A férj utáni epekedésről. 3. A férj uralkodásáról a feleség felett.
1.) Viselősség és szülés fájdalmai
(1) Mi volt Isten terve a házassággal, és abban milyen feladatot bízott a feleségre? Csak ezt figyelembe véve értjük meg a jelentőségét a viselősség és a szülés fájdalmainak. 1Móz 1,27-28: Teremté tehát az Isten az embert az ő képére, Isten képére teremté őt: férfiúvá és asszonnyá teremté őket. És megáldá Isten őket, és monda nekik Isten: Szaporodjatok és sokasodjatok, és töltsétek be a földet… Isten segítőtársat adott az ember számára, de nem egy másik férfit, hanem nőt, asszonyt. Miért? Mert férfi és nő kell ahhoz, hogy az ember szaporodjon, sokasodjon, és betöltse a földet. Az asszonynak a gyermekszülés, gyermeknevelés lett a feladata.
Emlékezzünk, milyen mély sóvárgás volt az ószövetségi asszonyokban a gyermek után, és milyen szégyennek tartották, ha nem szülhettek. De az újszövetségben is, mind a mai napig Isten az asszonyra a gyermekszülést, gyermeknevelést bízta.
A bekövetkezett halál miatt még fontosabb lett a szülés, hogy az ember szaporodjon és betöltse a földet. Nem igaz, amit nagy hamisan állítanak, hogy a túlszaporulat tönkre teszi a földet, nem lesz elegendő élelem és víz. Nem ez teszi tönkre a földet és az embert, hanem a bűn, a hátat fordítás Istennek, aminek következményei a háborúk, a gyűlölködések, az esztelen pazarlás, a határtalan kapzsiság miatti „vedd meg és dobd el” gyakorlata, és minden, ami ezt kiszolgálja.
Két megjegyzés: 1. Ma a világban egészen más a szemlélet. Az asszonyt is munkaerőnek tekintik, hogy ő is az előbb említett kapzsiságot szolgálja ki, aminek a hátterében minden rossznak gyökere, a pénz szerelme van. Ezért csökken a népesség a nyugati világban, amivel a saját romlásukat érik el. 2. Ha egy hívő asszonynak Isten nem ad gyermeket, ne szégyellje, mert valami mást bízott rá.
(2) A viselősség és szülés fájdalmaival az Úr megnehezítette az asszony feladatait. Ugyanúgy, ahogy a férfi feladatait is. A férfi feladata a család eltartása a munkájával. Ádám és férfiutódai földművelést folytattak, és Isten megnehezítette azt. Olv. 1Móz 3,17-19a: Tövis és bogáncskóró; fáradságos munka, veríték.
Volt eset, amikor a szülés nemcsak nehéz volt, hanem meghalt bele az asszony. Pl. Rákhel is Benjámin szülésekor. Isten azonban ígéretet tett a hívő házastársaknak, 1Tim 2,15: Mindazáltal megtartatik a gyermekszüléskor, ha megmaradnak a hitben és szeretetben és a szent életben mértékletességgel.
2.) A férj utáni epekedés
Azt olvastuk: epekedel a te férjed után. Mit jelent ez?
(1) Normális esetben minden nő vágyakozik férjhez menni, ahogyan vágyik arra is, hogy gyermeke legyen. Azért mondom, hogy normális esetben, mert mára ezen a területen különösen kificamodott a világ.
A nő, az asszony elsősorban biztos támaszt keres a férjében. Főleg lelki támaszt. Olyan férjet, aki erős, nem inog, akit nem a lelke, nem az érzelmei vezetnek. Aki megérti az ő érzelmi hullámzásait, és közben a férje szilárd talajon áll. Akit nem hajt ide s tova sokféle hatás. Hadd mondjam, olyat keres, amilyet az Ige leír egy hívő férjről, akinek a feje J. Kr., akinek Kr. az élete, aki Krisztusból kap szeretetet, hogy szeresse a feleségét. Aki Kr.-ból merít erőt a terhek hordozásához, hogy ne omoljon össze, akármilyen nehézségek jönnek.
(2) Van azonban ennek a vágyakozásnak negatív oldala is. A bűnbeeséskor Éva jónak tartotta a tiltott fáról vett gyümölcsöt, mert kedves volt a szemnek és kívánatos a bölcsességért, és úgy gondolom, hogy jó szándékból adott a férjének is. A bűneset után ez még fokozottabban benne van az asszonyokban, hogy amit jónak látnak, azt tegye a férje is. De az asszonyt most is hamarabb, könnyebben megcsalja a kísértő, és ilyenkor arra vágyik (epekedik), hogy a férje hallgasson rá.
Különös, hogy ugyanazokat a szavakat mondta Isten később Kainnak, 1Móz 4,7b a bűn az ajtó előtt leselkedik, és reád van vágyódása (= epekedik); de te uralkodjál rajta. A bűn utánunk epekedik, de uralkodjunk rajta. Az asszony a férje után epekedik, a férj pedig uralkodjék rajta. Ez az oka, hogy Isten az asszonyt a férje uralma alá rendelte; és általában is a nőt a férfi uralma alá.
3.) A férj uralkodása a feleség felett
Tehát az Úr azt mondta az asszonynak, hogy a férje uralkodik rajta. Amelyik nő, asszony ezt elfogadja, ennek a külső jele a hosszú haja és a fejbekötés.
A férj uralma egyrészt fegyelmezés. Nem mondanám büntetésnek, hogy az Úr az asszonyt a férj uralma alá helyezte. Ez szükséges fegyelmezés a jó rend érdekében.
Másrészt azonban kegyelem, mert ezzel megvédi az Úr veszedelmes, ártalmas cselekedetektől és utaktól. Kérem, így tekintsenek erre a nőtestvérek is!
Persze ezzel is vissza lehet élni, mint sok mindennel visszaélt már az ember.
Most nézzük meg mit jelent ez a családban, a gyülekezetben és a társadalomban!
(1) Mit jelent a férj uralma a családban?
Szolgálatot jelent, és nem basáskodást. Olv. Máté 20,25-26a és 28.
Ef 5,25: Ti férfiak, szeressétek a ti feleségeteket, miképpen a Krisztus is szerette az egyházat (Gyülekezetet), és Önmagát adta azért.
Nem könnyű ez a férjeknek, de nem is lehetetlen. Azért nem lehetetlen, mert a hívő férjnek a feje J. Kr., és Tőle kap hozzá szeretetet és erőt. Valamint kap bölcsességet is, hogyan vezesse a feleségét és az egész családját.
Az asszonynak pedig azt mondja, hogy félje a férjét, engedelmeskedjen neki.
Ef 5,33b: az asszony pedig meglássa, hogy félje a férjét.
Ugyanakkor az 1Kor 11,7 szerint az asszony a férfi dicsősége. Péld 12,3: A derék asszony koronája az ő férjének; de mint az ő csontjaiban való rothadás, olyan a megszégyenítő. Főleg engedetlenségével, bűnével szégyeníti meg a férjét.
Aztán ott vannak a gyermekek. Kol 3,20: Ti gyermekek, szót fogadjatok a ti szüleiteknek mindenben; mert ez kedves az Úrnak. Szót kell fogadni az apának is, az anyának is, mindkét szülőnek, mert az anya szót fogad az apának, a férjének, és ugyanazt képviseli a gyermekek felé, mint a férj. A férj pedig szót fogad az Úrnak.
Tudjuk, hogy a világban nem így van. De erre nem térek ki. E világ romlása megkezdődik már a családban, amikor felbomlik ez a rend. És ott kezdődik, hogy a férfiak nem szabják magukat Isten rendjéhez.
(1) Mit jelent a férfi uralma a gyülekezetben?
1Kor 14,34: A ti asszonyaitok hallgassanak a gyülekezetekben, mert nincsen megengedve nekik, hogy szóljanak; hanem engedelmesek legyenek, amint a törvény is mondja. Ezt nem azt jelenti, hogy amikor belépnek a gyülekezeti ház ajtaján, attól kezdve egy szót sem szólhatnak. Hanem az Ige azt mondja: 1Tim 2,12-14: A tanítást pedig nem engedem meg az asszonynak, sem hogy a férfin uralkodjék, hanem legyen csendességben. Mert Ádám teremtetett elsőnek, azután Éva. És Ádám nem csalattatott meg, hanem az asszony megcsalattatván, bűnbe esett.
Sajnos több felekezetben, gyülekezetben nem így van. Azért, mert a férfiak nem állnak a helyükön. A férfiak nem férfiasan viselkednek. Egyes egyházban, felekezetben azért van női pap, női igehirdető, mert nincs férfi. Aztán olyan is előfordul, hogy férfi hirdet Igét, férfi vezeti a gyülekezetet, de csak látszólag. A háttérből a nők irányítják. Van, akit a felesége, van, akit más. Miért van így? Mert a férfiak nem veszik el az Úrtól a szolgálat felelősségét, és a szolgálattal járó feladatokat, fáradságot, készülést a szolgálatra, a bensőséges imaéletet, hogy tudja őket az Úr vezetni.
Akár nyíltan, akár a háttérből irányít egy asszony, egy nő, annak mindig romlás lesz a vége. A tiatírabeli gyülekezetről Olv. Jel 2,20. Amilyen romlást okozott Akháb idejében Jézabel, olyan romlást okoztak a gyülekezetben a női tanítók és úgynevezett próféták.
40-50 évvel ezelőtt Egri testvérrel utaztam, és a vonaton összetalálkoztunk a pünkösdi gyülekezetek akkori országos vezetőjével. Ők beszélgettek, én csak hallgattam. Azt mondta a pünkösdi vezető testvér: „Sándor! Igazatok volt nektek, hogy nem szabad a gyülekezetek vezetését nőkre bízni. Az összes gyülekezetünk tönkre ment, ahol nő volt a vezető”. Egri tv. válasza: Az Igének van mindig igaza!
A nőtestvérek tanítsák a gyermekeiket. A nőtestvérek bizonyságot tehetnek, imádkozhatnak a gyülekezetben, de nem lehetnek vezetők, tanítók és próféták.
(3) Mit jelent a férfi uralma a társadalomban?
Mivel mi politikával nem foglalkozunk, csak nagyon röviden említem meg. Nem hiába beszélnek még ma is „államférfiakról”. Olyanokról, akiknek Istentől kapott adományuk, megbízatásuk van pl., egy ország vezetésére, és akik előrelátóak, nem csak a pillanatnyi problémákat, helyzetet látják. Akik látják a megoldást is.
Ma ez is felborult. Az egyenjogúság alapján egyre több nőt vonnak be sokféle vezetésbe. Csodálom, hogy sokan nem látják ennek a veszélyét és kárát.
Amikor még üzemben dolgoztam, jött egy ember Olaszországból gyógyszergyártó gépeket eladni. Mikor beszélgetés közben megtudta, hogy a nagyfőnök egy nő, azt mondta: Sok üzemben, gyárban jártam, sok-sok éven át. Azt láttam, hogy előbb-utóbb tönkrementek azok a gyárak, amiknek nő volt az igazgatója. Megjegyzem, hogy nemsokára azt az üzemet is felszámolták, megszűnt, ahol akkor dolgoztam.
Befejezés
A világban azt mondják, hogy valamikor igazságtalan férfiuralom, patriarchátus volt a társadalomban. De mára a nők felszabadultak, egyenjogúakká váltak. Van joguk a gyermekszülés és a háztartás vezetése mellett még munkahelyen is dolgozni, sőt vezetőnek lenni. De Isten akaratának áthágása bűn, aminek a következményeit is le kell aratni. Napjainkban ezt aratja nyugati világ!
De némely gyülekezetben sem veszik komolyan Istennek a nőkre vonatkozó akaratát. Egy egyházi kiadványt olvastam, aminek a címe: „Nőgyűlölő volt-e Pál apostol?” Mert voltak, akik ezzel magyarázták pl. ezt az Igét: A tanítást pedig nem engedem meg az asszonynak, sem hogy a férfin uralkodjék”. Ó, ha megértené mindenki, dehogy nőgyűlölet ez, hanem Isten szeretete az ember iránt! Ámen.